Skip to content

LES COMTES DE CHINY

22.07 – 28.07.2019

Chiny ligt in het zuiden van de provincie Luxemburg aan de meanders van de Semois, aan de rand van de Ardennen waar ‘la Gaume’ begint. In de buurt van Chiny liggen ook Herbeumont, Lacuisine, Sainte-Cécile, Chassepierre en Florenville.

Randonnée Rocher du Hat

Vertrek op 100 m van het hotel Les Comtes de Chiny. De wandeling heeft het nummer 25 en is aangeduid met een gele driehoek of rechthoek.(5 km).

De wandeling loopt volledig in het bos en brengt u naar le rocher du Hat waar je een prachtig uitzicht hebt op de meanders van de Semois. (hoogte 60 meter)

Afstand: 5,3 km
Totale daling: 80 m

De warmste dag ooit !

25 juli 2019

Meer dan 40° Celsius. Dankzij het frisse bronwater van Sainte-Cécile was het zalig vertoeven aan de oevers van de Semois.

Randonnée Le Castelein

Deze wandeling start in Sainte-Cécile en loopt deels langs de oevers van de Semois tot aan le rocher du chat. Heen en terug 12 km.

Volg de groene driehoek of rechthoek met het nummer 9.

. Je kan ook vertrekken in het midden van de wandeling. Verlaat met de wagen het dorp Sainte-Cécile langs de rue d’Herbeumont en rij het bos door. Na enkele km in een daling sla je rechtsaf ( een smalle weg met slechts één baanvak). De weg loopt erg stijl naar beneden. Na 400 m kom je aan het wandelpad.

Afstand: 6,2 km
Duur: 2 uur 29 minuten
Gemiddelde snelheid: 2,5 km/u
Minimale hoogte: 302 m
Maximale hoogte: 401 m
Totale stijging: 57 m
Totale daling: 99 m

Randonnée La Châteleine

Deze wandeling vertrekt in Herbeumont aan het kapelletje Saint-Roch in de rue du Château en loopt volledig langs de oevers van de Semois.  Op het einde verlaat je de Semois bij de camping Moulin Willaime.

De wandeling is aangeduid met een rode driehoek (of rechthoek) en draagt het nummer 68;

Afstand: 7,1 km
Duur: 2 uur 13 minuten
Gemiddelde snelheid: 3,2 km/u
Minimale hoogte: 248 m
Maximale hoogte: 291 m
Totale stijging: 57 m
Totale daling: 55 m

Randonnée Les neuf Hêtres (Chiny)

De wandeling start aan het hotel Les Comtes de Chiny. Steek de embarcadère over en sla rechtsaf langs de oevers van de Semois richting le pont Saint-Nicolas. Volg de gele driehoek of rechthoek met het nummer 28.

. Vooraleer je aan de brug Saint-Nicolas  komt sla je in het bos linksaf  (net voor de geasfalteerde straat) .  De weg stijgt gedurende een hele tijd maar is daarna één lange afdaling tot je weer in de buurt komt van de embarcadère.

Afstand: 9,0 km
Totale daling: 135 m

Randonnée van Chiny naar Burnéchamps

27.07.2022

Start de wandeling aan het hotel Les Comtes de Chiny.rue de l’Embarcadère 35.  Steek de passerelle over, sla linksaf en volg de groene driehoek of rechthoek met het nummer 30.

Na een honderdtal meter na een scherpe bocht naar rechts, sla linksaf. Vanaf dan gaat de wandeling in een zachte helling bergop. Eerst wandel je door het bos. Een beekje links slingert zich onder de weg door en blijft verder rechts langs het wandelpad tot het gehucht Burnéchamps. Na 2.5 km vormt het beekje een natuurlijke kleine vijver. Langs de weg zijn verschillende schuilplaatsen voor jagers. Net voorbij Burnéchamps rechts afslaan. Na enkele honderd meters rechts afslaan in het bos. Volg het bospad en sla dan rechtsaf. Daal het pad af tot aan de start. De afstand heen en terug is 10 km.

(wandelpad downloaden via RouteYou)

Afstand: 10 km
Max. stijgingsgraad:7.3 %

Randonnée Chameleux – Orval

28.07.2022

Wandeling in lusvorm. Je kan starten bij Chameleux of bij het restaurant aan het kruispunt bij de abdij van Orval. Wanneer je start bij de abdij loopt het wandelpad eerst langs Belgische zijde langs de rand van het bos. Verderop wordt het pad smaller en loopt door het bos. Bij Chameleux kan je een extra uitstapje toevoegen naar het dorp Williers op Frans grondgebied boven op de heuvel (forse klim). Op de terugkeer volg je de waterloop Williers. Je kan gerust afwijken van het pad om zo dicht mogelijk langs het water te lopen. Een prachtige ervaring. Verderop sluit het pad terug aan bij de afdaling naar het vertrekpunt.

Lengte: 9.44 km
Totale stijging: 83 m  (zonder de klim naar Williers)
Maximale stijgingsgraad: 5 %

CHINY TRIP (external site)